DJ Gear

Tijdens mijn zoektocht naar mijn apparatuur heb ik heel wat sites afgezocht naar de beste tips, adviezen en recensies. Op deze pagina staan mijn zoektocht en afwegingen, misschien zijn er liefhebbers die er wat aan hebben.

Draaitafels

Omdat ik, ook thuis, voornamelijk lp’s draai heb ik inmiddels een groot aantal verschillende platenspelers gehad. Ik had mij natuurlijk tot de eerste van de reeks kunnen beperken maar in het geval van een hobby ben je nooit tevreden en altijd op zoek naar iets mooiers, beters of simpelweg iets ánders. Zo werd mijn eerste (tweedehands) Dual vervangen door een Thorens TD166, en vervolgens opeenvolgend door een Micro Seiki DD40, een Thorens TD 125 en tenslotte mijn Technics SL1210 mét een Transrotor/Rega RB250 arm.

Deze draaitafels gebruikte ik natuurlijk niet voor DJ doeleinden. Ik had wel regelmatig een DJ klusje, en werkte dus al veel langer met 1200’s, maar ik had thuis nog steeds geen setje staan. Hoewel ik inmiddels wel overtuigd was van de kwaliteiten van de 1200’s, neigde ik toch naar de bekende OEM draaitafels (Stanton, Citronic, Akiyama etc.) toen ik op zoek ging naar iets voor in de huiskamer. Na enig twijfelen zwichtte ik voor de zilveren Akiyama varianten die, althans op papier, de Technics 1200 ver voorbij leken te streven. Daarbij waren ze per stuk ook nog eens zo’n 200 euro per stuk goedkoper! Tel uit je winst, zeker als je zoals ik via internet een setje aanschaft.

Om een lang verhaal kort te maken: uiteindelijk heb ik de Akiyama’s verkocht. Het zijn zeker aardige draaitafels maar zijn toch op een aantal belangrijke punten ondergeschikt aan de 1200. De 1200 is degelijker, mooier, minder gevoelig voor rondzingen en heeft een stofkap. Als je beide draaitafels in je handen hebt gehad, is het verschil overduidelijk.

Als het prijsverschil je dwars zit, kan je altijd overwegen om een 2dehands setje aan te schaffen. In de eerste instantie heb ik dat geprobeerd maar het bleek ontzettend lastig een mooi en onbeschadigd setje van twee te vinden. Uiteindelijk heb ik 1 exemplaar nieuw aangeschaft en heb de ander via Marktplaats op de kop getikt.

Voor de lezers die ook een tweedehands setje willen aanschaffen: er zijn een aantal punten die je zo kunnen vertellen wat de staat is van een 1200. Ten eerste zegt het uiterlijk al veel over de vorige eigenaar, krassen of een beschadigde of zelfs een afgebroken hoek wijzen op nonchalant gebruik of valpartijen. Met een voorzichtige check kan je bepalen of de toonarm speling heeft (pak de arm vast en probeer hem zachtjes naar voor en achter te bewegen, voel je een beetje beweging ter hoogte van de lagers dan heeft hij speling) of niet soepel beweegt.
NB: Een verkoper schat de staat van zijn draaitafels meestal te hoog in. Meerdere bezoekjes aan iemand die ‘perfecte’ draaitafels zou hebben, eindigde in een tevergeefs ritje naar een set bekraste exemplaren.

Mixer

Tegelijk met de OEM draaitafels kocht ik een budget American Audio mixer, die ik ook nog een tijdje met de 1200’s heb gebruikt todat de geluidskwaliteit en een uitvallend kanaal mij dwongen hiervoor een vervanger te zoeken. Ik had al vaak met de verschillende modellen van Pioneer gedraaid maar mijn audiofiele hart gelooft niet in digitale mixers (waarom zou ik anders met vinyl draaien?). Daarnaast had ik geen behoefte aan ingebouwde effecten.

Mijn eisen zijn eigenlijk simpel: goed geluid, compact en degelijk. Deze eisen waren volgens verschillende reviews te vinden bij het Engelse Allen & Heath en het Spaanse Ecler. De lelijke lay-out en de effecten van de A&H mixers, deden mij uiteindelijk besluiten een Ecler aan te schaffen. Mijn voorkeur ging uit naar de zeer compacte 2-kanaals NUO 2 maar ik kon een prachtige, en niet te dure, tweedehands NUO 3 op Marktplaats niet weerstaan.

De Ecler is een verademing, de knoppen zijn lekker groot, de faders voelen goed en alles ademt kwaliteit. De klank is inderdaad erg goed en mixtapes klinken, opgenomen met dezelfde geluidskaart, een stuk beter dan voorheen. Ik vind de NUO 3 zelfs een stuk prettiger dan de Pioneer 400 en 800 mixers.

Elementen

Vanwege mijn hifi-tic wist ik al dat het goed monteren van een element een belangrijk onderdeel van het afstellen van een draaitafel is. Om een element op de goede plek in de kop van de toonarm te krijgen, zijn er verschillende meetapparaatjes te verkrijgen / downloaden waarmee je met wat geduld je element goed kan afstellen. Doe je dit niet, of niet goed, dan is verhoogde slijtage van je platen en het element de beloning voor je luiheid.

Er zijn twee soorten elementen: de ‘banaan’, die de gehele kop vervangt, en het element dat je moet monteren, bv. de alom aanwezige Stanton 500. Het voordeel van bv. de Concorde van Ortofon is dat je het element in de arm schroeft en je verder niet naar de montage en de afstelling van het element hoeft om te kijken. Dit gemak, en de goede klank van de Ortofon elementen, was voor mij de doorslag om voor dit type te kiezen. Ik heb voor het type DJ-S gekozen omdat deze ook met een wat lagere naalddruk (2.0 – 4.0 gram) overweg kan, hoe lager de naalddruk des te minder slijtage aan je platen.

Op veel plekken waar ik kom met mijn platen zijn de draaitafels inmiddels verdrongen door de digitale varianten. De naalden van de aanwezige elementen zijn dus vaak compleet versleten, krom of zijn simpelweg nergens te bekennen. Ik neem dus mijn eigen elementen mee naar iedere klus waar ik met vinyl draai.

Hoofdtelefoon

Na wat verschillende modellen geprobeerd te hebben is mijn huidige, de Technics RP-DH1200, de beste die ik tot nu toe heb gehad. En met ‘beste’ bedoel ik de beste combinatie van degelijkheid, draagcomfort en een goed geluid. Verder schermt hij goed af tegen omgevingsgeluid, heeft een vervangbaar snoer en hij doet het zelfs goed op een kleine i-pod.
Is hij de beste qua geluid? Naar mijn mening niet. Mijn Grado SR-80 vind ik persoonlijk een stuk beter klinken. Maar voor DJ gebruik is de Grado, door zijn open structuur, totaal ongeschikt. Sennheiser heeft ook een reeks met prachtige hifi hoofdtelefoons die voor gewoon gebruik thuis een stuk beter zijn dan de Technics. Maar als je iets voor in de club zoekt is de Technics een aanrader!

Digitaal ??

Het is onvermijdelijk dat vinyl in de DJ wereld steeds meer naar de achtergrond verdwijnt. De DJ’s die ‘zwarte muziek’ draaien houden wat vaker vast aan de lp (en in bijzondere gevallen zelfs de single) maar de mogelijkheden van digitaal draaien zijn natuurlijk onbegrensd.

In de praktijk moeten draaitafels steeds vaker speciaal geregeld worden of kom je een afgeragd setje tegen dat technische problemen zoals uitvallende kanalen heeft. Precies deze reden, en natuurlijk het gemak van een lichte DJ-tas, heeft mij er toe gebracht een eenvoudige digitale set-up aan te schaffen. Een laptop en een uitgebreide collectie mp3’s waren al in mijn bezit en na wat sites en fora afgestruind te hebben besloot ik met Traktor te gaan draaien. Om de software en virtuele decks te kunnen bedienen heb ik een Denon DN-SC2000 aangeschaft, deze midi-controller bevat alle belangrijke controls en heeft de mogelijkheid om beide decks aan te sturen. Voor optimale bewegingsvrijheid zou ik nog een tweede exemplaar kunnen aanschaffen zodat ik voor beide decks een aparte controller heb.

Om de laptop aan te sluiten om een mengpaneel gebruik ik de Traktor Audio 2 van Native Instruments. Deze USB geluidskaart heeft 2 uitgangen (1 voor ieder deck) die je gewoon op een gangbaar mengpaneel aansluit zodat je gewoon op de normale manier kan blijven werken.

De geluidskwaliteit van mp3’s is theoretisch gezien een stuk minder dan vinyl of cd’s. Gebruik daarom ook goede kwaliteit mp3’s van minimaal 256kbps maar bij voorkeur 320kbps! In een café of middelgrote club is het verschil met cd dan niet direkt merkbaar maar over de PA van een groot buitenpodium wordt het een ander verhaal. In hoeverre dat bepaald wordt door de Traktor Audio 2 of daadwerkelijk door de mp3 compressie is mij (nog) niet helemaal duidelijk. In mijn geval zijn belangrijke factoren ook de verouderde opnametechnieken en slechtere geluidskwaliteit van de oude Soul, Funk & Jazz die ik vaak draai. Maar probeer dat de geluidstechnicus die met misprijzen naar je digitale set-up kijkt maar eens uit te leggen.

In mijn ogen is het in ieder geval een fijne combinatie, het geeft mij een hoop bewegingsvrijheid want ik stop een overdaad aan muziek zó in mijn rugzak. Maar is het net zo leuk? Ik blijf lp’s mooier, sfeervoller en fijner vinden… of dat voor jou ook geldt, mag je zelf bepalen.

Gehoorbescherming

Een van de laatste dingen die ik heb aangeschaft… en die had ik eigenlijk als éérste had moeten aanschaffen. Oordoppen!
Voor veel mensen, inclusief mijzelf, komt dit besef vaak als het te laat is. De vele uurtjes koptelefoon, concerten en gigs hebben hun sporen achtergelaten in de vorm van een altijd aanwezige suis in de oren, overdag valt deze weg in het omgevingsgeluid maar in een rustige omgeving is deze soms duidelijk aanwezig en dat kan soms irritant zijn. Denk niet dat het jou niet kan overkomen, ik ken mensen waarbij het bijwonen van één concert genoeg was voor een permanente suis.

Het voorkomen van deze ellende is vrij simpel: koop een setje oordoppen. Er zijn goedkope varianten van ongeveer 15 euro die veel beter werken dan de bekende gele sponsjes, het geluid wordt er namelijk niet ‘dof’ van. Je kan natuurlijk ook, zoals ik, een setje op maat laten maken. Dat kost je rond de 100 euro en daarvoor koop je een stuk extra comfort waardoor je ze rustig meerdere uren kan inhouden. DJ’en met dopjes in gaat ook prima, gebruik ze gewoon onder je koptelefoon of koop doppen met een ingebouwde aansluiting voor je audio. Resultaat: geen druk meer op je oren na je set of concert, je kan mensen beter verstaan (juist, mét je oordoppen in) en over 20 jaar kan je ‘s morgens de vogeltjes nog horen.

De twee argumenten die ik hoor om ze niet te dragen zijn (varianten op) ‘hoor de muziek niet goed meer’ en ‘dat vinden mijn vrienden raar’. Vergeet het, binnen 10 minuten na indoen ben je aan het lagere geluidsniveau gewend en sta je net zo te genieten van het concert. En de afgelopen jaren heb ik bij concerten en festivals het aantal mensen met doppen snel zien toenemen. Tegenwoordig zie je de geluidsmensen én de band op het podium de een of andere vorm van gehoorbescherming dragen en dat is natuurlijk niet voor niets.

Tot slot

Dat was het! Misschien heb je wat aan het bovenstaande, misschien ook niet. Al deze ‘goede raad’ kan je elders op het net ook vinden maar misschien zoek je net iets nuttigs over de combi die ik heb staan. Voor vragen kan je mij altijd mailen op matt@doublecoating.nl.

Leave A Comment

Your email address will not be published.